Wat is een logo?


Een logo is een grafisch symbool wat een merk of product vertegenwoordigd. Het geeft visueel houvast. Door een logo consequent te koppelen aan je merk of product creëer je herkenbaarheid. Door deze herkenning koppelen mensen het logo aan jouw merk of product en omgekeerd.


Wat voor soorten logo's zijn er?

Er zijn twee soorten logo's. Woordmerk en een beeldmerk logo's.

Een woordmerk logo bestaat enkel uit typografie. Voorbeelden van woordmerklogo's zijn Coca-Cola, Hema, Mango, Bose en Pinterest. De typografie die gebruikt is voor het logo is vaak bewerkt om het een eigen karakter te geven. Het komt ook voor dat er een lettertype speciaal wordt ontworpen voor een logo.


Een beeldmerk logo komt veel vaker voor dan een woordmerk logo en is meestal een combinatie van een grafisch symbool met typografie. Voorbeelden van beeldmerklogo's zijn Volvo, Shell, Bacardi, KPN, NS. Als een merk een dusdanige bekendheid heeft vergaard volstaat enkel het afbeelden van het symbool. Denk aan merken als Apple, Nike, McDonalds, Shell.


Hoe belangrijk is een logo?

Een logo is een essentieel onderdeel van elke organisatie die zichtbaar moet zijn voor (potentiële) klanten. Een goed logo creëert vertrouwen en zorgt voor herkenning.


Wat is een goed logo?

Een goed logo vertelt bij voorkeur iets over de kernwaarde van een merk of product. Daarbij moet een logo aan een aantal voorwaarden voldoen om op elke medium en elke uiting goed zichtbaar te zijn. De krachtigste logo's bestaan vaak uit eenvoud.