Wat is een huisstijl?


Een huisstijl is het design, gedrag en de communicatie van een organisatie. In dit stuk leggen we de eerste van de drie - het design - uit, ook wel de visuele identiteit van een organisatie genoemd. Een visuele identiteit is zichtbaar op briefpapier, visitekaartjes, offertes, facturen, enveloppen, de website, e-mails, bedrijfskleding, enzovoort.
 

Waar bestaat een visuele identiteit uit?

Een visuele identiteit bestaat uit een ontwerp van vormen, kleuren en typografie die jouw organisatie een gezicht geven. Ook wel vormstrategie genoemd. Dit zijn herkenbare elementen die jouw organisatie visueel versterken. Een beeldtaal kan een voortvloeisel uit het logo zijn, maar kan ook een op zich staand ontwerp zijn. Voorbeelden van een beeldtaal zijn de golf van Coca-Cola, het streeppatroon uit de A van Aldi, de honingraadvorm van de Bijenkorf of het geel/rode kleurgebruik van DHL.


Waarom heb je een visuele identiteit nodig?

Een visuele identiteit bepaalt in grote mate samen met je logo de uitstraling naar de buitenwereld. Als dit consequent wordt doorgevoerd zorgt dit voor herkenbaarheid en vertrouwen bij klanten en prospects. Omdat organisaties op uiteenlopende media communiceren is enkel het logo daarvoor niet toereikend genoeg.


Wat is een goede visuele identiteit?

Een goede visuele identiteit ondersteund een organisatie. Het verstekt haar kernwaarden en draagt dat met het juiste gevoel uit. Of dat nu op de website is of op het wagenpark.