Een goed logo is geen kwestie van smaak

Ruben / 16 juli 2016 Een goed logo is geen kwestie van smaak


Smaak, daar kun je over twisten. Een auto, een jas, een stoel etc. Iets is mooi of niet. Toch kun je, in tegenstelling tot wat vaak wordt gedaan, een logo niet simpelweg op ’mooi’ beoordelen als een auto of een kledingstuk. Hoe het er dus uitziet, mooi óf minder mooi, daar is vaak een reden voor.  Achter een goed logo zit een gefundeerd verhaal of gedachte. Dat kan een heel kort simpel verhaal zijn, maar het is er. Een goed logo is dan ook veel meer dan een vorm met een kleur en een letter.

 


Een mooi logo is niet persé een goed logo


Laat voorop staan dat een logo moet kloppen. Een gebalanceerd geheel waar een stuk vakmanschap vanuit gaat. Maar of een ‘mooi’ logo ook altijd een goed logo is en of een ‘minder mooi’ logo per definitie een slecht logo is… Daar wordt het interessant.





Neem het logo van CliniClowns (het oude logo welteverstaan). Esthetisch gezien ligt er ruimte voor verbetering, ook qua toepasbaarheid zijn er nog wat haakjes. En toch spreekt het logo aan. Het is speels, sympathiek en er zitten elementen in verborgen die bij de doelgroep tot het gevoel spreken (clownsgezicht, kindje in een bed, geborgenheid). Is dit minder mooie logo dan ook meteen een slecht logo?

 

 

Denk vanuit je doelgroep


Als ondernemer en als marketeer wil je logischerwijs achter je logo kunnen staan en heb je vaak wel een gevoel of richting welke kant het op moet. Of dit nu een bedrijfs-, product- of merklogo is. Toch loont het vaak om je logo te bekijken door de ogen van de doelgroep.



Als je een beginnend advocatenkantoor bent dat zichzelf richt op starters en kleine bedrijven kan een logo met een jong en fris karakter misschien wel beter werken dan een chique statig logo. Andersom kun je je afvragen of je als gevestigd advocatenkantoor met grote klanten de verjonging moet inzetten in je logo en huisstijl. Dat zal bij veel klanten de nodige vraagtekens oproepen.
 


Wanneer is een logo geslaagd?


Een goed logo raakt iets bij de doelgroep en blijft hangen. Het koppelt het juiste gevoel aan het product of merk waar het voor staat. Om dit te bereiken zijn er een aantal peilers die je ernaast kunt houden bij het creëeren van een logo:

1.   Relevantie
2. Tijdloos
3. Toepasbaarheid
4. Authenticiteit


Als je tijdens een ontwerpproces je logo regelmatig toetst aan de hand van deze peilers heb je een goede basis om tot een geslaagd eindresultaat te komen.


Nieuwsgierig hoe je deze peilers kunt toepassen?

In een volgende blog ga ik verder in op de 4 peilers en licht ik elk onderdeel afzonderlijk toe met duidelijke voorbeelden.

 
Plaats een reactie
* verplichte velden
Niet invullen:

Gratis E-book

In 5 stappen naar een professionele huisstijl
* verplichte velden
Niet invullen:

CATEGORIEËN

Logo
website